A március 24-i katasztrófával kapcsolatban számos írás jelent meg arról, hogy milyen technikai megoldások vannak a gépek biztonsága érdekében, sőt sokszor a túlbiztosítás is lehet káros. Szintén sokat cikkezett a sajtó arról, hogy a másodpilóta kezelőorvosait kötötte a titoktartás. Ugyanakkor senki nem beszélt a foglalkozás-egészségügyi orvos szerepéről, pedig ő lehetett volna az, akinek észre kellett volna vennie az alkalmatlanságot és el kellett volna tiltania a másodpilótát a munkavégzéstől.
A napvilágot látott információkból kiderült, hogy bár a munkába álláskor van egy pszichológiai vizsgálat a pilótáknál, ezt később nem kell megismételni. Ezen az előíráson mindenképpen változtatni szükséges, hisz a mentális betegségek évekkel később is kialakulhatnak, felismerésük szükséges, hogy az alkalmatlanokat időben ki lehessen szűrni.
Ebben az esetben azonban a betegség fennállt már korábban, és nyilván a hosszú eljárás végére választ kell majd kapni arra is, hogyan tudott átmenni a vizsgálatokon a pilóta még munkába állása előtt. Az eredmények tükrében meg kellene hozni az eljárásban is a szükséges változást, illetve nagyobb figyelmet kell szentelni az előírásoknak megfelelő, szakszerű vizsgálatoknak. Úgy látszik, mindenhol vannak hiányosságok a rendszerben, sajnos.
Mi a legnagyobb probléma?
Aki alkalmazottként dolgozik, vett már részt foglalkozás-egészségügyi vizsgálaton. Gondoljuk csak végig, hogyan is zajlott ez a kivizsgálás. Sajnos az esetek többségében néhány alapvető vizsgálatot követően, a páciens által bevallott vagy be nem vallott krónikus betegségektől függetlenül mindig, mindenki alkalmas a munkavégzésre. Az orvos rutinszerűen végzi a munkáját, sokszor nem veszi figyelembe a munkaköri sajátosságokat, vagy nincs is tisztában ezekkel, hisz a kockázatértékelésben sem vett részt aktívan, csak aláírta és a fiókba süllyesztette.
Az egész rendszer megváltoztatására lenne szükség, mert egy alkalmatlan munkavállaló nem csak a saját testi épségét veszélyeztetheti, hanem a környezetében dolgozó kollégái és a munkavégzés hatókörében tartózkodókét vagy a szolgáltatást igénybevevőkét, mint a légi katasztrófa esetében is történt. Egy emberélet is sok, de tömegszerencsétlenséget sem csak egy pilóta tud okozni, hanem a mozdonyvezető, a buszsofőr, a metróvezető és még sokan mások…